ارز آوری 100 میلیون دلاری صادرات میگو به بازار روسیه

  • 1401/12/10
  • 392 بازدید

آمارهای رسمی گمرک نشان می دهد تاکنون میزان ارزآوری صادرات میگو به 100 میلیون دلار رسیده است.

طی سالهای اخیر بخش شیلات کشورمان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، به طوری که شاهد آن هستیم که هر ساله علاوه بر افزایش تولید آبزیان گوناگون، سهم زیادی از صادرات محصولات کشاورزی نیز به آبزیان اختصاص می یابد.


یکی از آبزیانی که طی 10سال اخیر صادرات آن با رشد محسوسی روبه رو شده و جایگاه خوبی در بازار دیگر کشورها به دست آورده میگو است، به همین دلیل علاوه بر اشتغال زایی گسترده در این صنعت شاهد سودآوری قابل توجه صادرات میگو نیز هستیم.


پرورش میگو یک صنعت اشتغال زا و ارزآور در کشور است که از اوایل دهه 70 در ایران شروع شده وهمچنان روبه توسعه است.


پرورش میگو در بسیاری از استان های ایران که اهم آن، استان های همجوار با ساحل خلیج فارس مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و نیز استان های شمالی که با دریای خزر همجوار است مانند استان گلستان، صورت می گیرد.


 زمین های همجوار با دریا به صورت طبیعی شور هستند و اغلب برای کشاورزی مناسب نیستند، اما همین زمین های شور که وسعت آنها نیز در کشور ایران کم نیست، مناسب ترین محل جهت پرورش میگو و آبزیان آب های شور است.


ارزآوری 100 میلیون دلاری  صادرات میگو به 19 کشور جهان


صادرات میگو طی سالیان اخیر با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است و از این طریق کشورمان توانسته ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.


به طوری که آخرین آمارهای گمرک نشان می دهد از ابتدای سال جاری تاکنون 27 هزار و 928 تن و 853 کیلوگرم میگو به ارزش 99 میلیون و 744 هزار دلار از کشور صادر شده؛ این در حالی است که تا همین بازه زمانی در سال گذشته 28 هزار و 69 تن میگو به ارزش 66 میلیون و 649 هزار دلار صادر شده بود.


بنابراین هر چند که به لحاظ وزنی با کاهش یک درصدی صادرات میگو روبرو بوده ایم ولی همزمان شاهد رشد 50 درصدی صادرات این محصول به دیگر کشورها نیز هستیم.


ارمنستان، اسپانیا، امارات؛ انگلیس، ایتالیا، بحرین، بلاروس، تایوان، ترکیه، چین، رومانی، عراق، روسیه، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان و مالزی 19 مقصد صادرات میگوی ایرانی هستند با این حال پر واضح است که با توجه به روابط حسنه سیاسی و اقتصادی ایران با روسیه و چین صادرات میگو به آنها اهمیت وافری داشته باشد.


تقاضای چینی ها از ایران برای واردات یک میلیون تن میگو 


به طوری که با توجه به توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه تمایل زیادی به واردات میگوی ایرانی داشته باشند.


 در همین خصوص مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: در حالی که چینی ها تقاضای سالانه یک میلیون تن میگو را از ما دارند اما ما فقط 32 هزار تن سالانه به این کشور صادر کرده ایم.


آخرین آمارهای گمرک در سال جاری نشان می دهد از ابتدای سال تاکنون 437 تن و 115 کیلوگرم میگو به ارزش یک میلیون و 730 هزار دلار روانه چین شده است.


با توجه به سفر رئیس جمهور کشورمان به چین انتظار می رود در سال آینده با رشد صادرات میگو به این کشور باشیم.


رکورد شکنی صادرات میگوی ایرانی به روسیه


همچنین آخرین آمارها در سال جاری نشان می دهد صادرات میگوی ایرانی به بازار روسیه رکود شدنی کرده و تاکنون 14 هزار و 352 تن میگو به ارزش 48 میلیون و 144 دلار به این کشور صادر شده، در حالی که تا همین بازه زمانی در سال گذشته تنها 3 هزار 674 تن میگو به ارزش 7 میلیون و 438 هزار دلار صادر شده بود.


این آمار نشان دهنده آن است که به لحاظ وزنی صادرات میگوی ایرانی به روسیه با رشد 291 درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی حدود 550 درصدی روبرو بوده است.


افزایش وزن، میگوی ایرانی را در جهان بازارپسندتر کرده است


محمدابراهیم اسماعیلی، فعال صنعت پرورش میگو در کشورمان اذعان داشت: بازار چین ظرفیت بسیار بزرگی برای صادرات میگوی کشورمان محسوب می شود، به همین دلیل توجه به طعم، وزن و کیفیت  میگو می تواند مثمرثمر باشد تا از این طریق بتوانیم  بازارهای صادراتی بیشتری را فتح کنیم.


این فعال صنعت پرورش میگو عنوان کرد: خوشبختانه با ورود مولدهای نو به صنعت تولید میگو، اخیرا تحولات شگرفی در تولید این آبزی صورت گرفته است، به طوری که وزن میگوی ایرانی عمدتا 16 گرم بود ولی در سال جاری شاهد ارتقای 30 درصدی وزن میگوی ایرانی هستیم. و وزن بالای میگو سبب بازارپسندی بیشتر این محصول می شود به همین دلیل کشورهای مختلف از میگوی تولید شده با وزن بالا در ایران استقبال زیادی خواهند کرد.


 




خبرگزاری ایانا