آغاز قیمت‌ گذاری 150 گیاه دارویی در سامانه جامع گیاهان دارویی ایران

  • 1402/02/17
  • 464 بازدید

سامانه جامع گیاهان دارویی ایران به طور رسمی به‌ منظور قیمت‌ گذاری روزانه 150 قلم گیاه دارویی داخلی و وارداتی در فاز نخست راه‌اندازی شد.

سید حمید رضا عظیمی مشاور پروژه سامانه جامع گیاهان دارویی ایران (دیجی هربز) شفاف‌سازی قیمت در حوزه بازار گیاهان دارویی را از اهداف این پروژه عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه گیاهان دارویی، نا مشخص بودن قیمت این محصولات در بازار است و از این رو، دلال‌هایی که نقشی در تولید و توزیع ندارند، ثروت‌های کاذبی را خلق می‌کنند.


وی اظهار کرد: با ایجاد شفافیت در قیمت و بازار گیاهان دارویی، منابع به سمت تولیدکننده و توزیع کننده سوق داده می‌شود و ارزش افزوده در جریان اقتصادی ایجاد می‌شود.


عظیمی درباره جزییات قیمت‌گذاری گیاهان دارویی در این سامانه عنوان کرد: این سامانه با بررسی و رصد روزانه بازار داخل و خارج، قیمت نزدیک به 150 قلم گیاه دارویی را دریافت و پس از اعتبارسنجی و صحت‌سنجی اطلاعات معتبر، میانگین قیمت‌ها را تعیین و در یک رقم به‌ خصوص اعلام می‌کند.


مقام مسئول با بیان این که عمده گیاهان دارویی قیمت‌گذاری دولتی ندارند، گفت: قیمت این محصولات در بازار شناسایی می‌شود. و افرادی که در فرآیند تولید و توزیع گیاهان دارویی هستند، برای آن که دچار فریب‌های رایج در بازار نشوند، می‌توانند به‌طور رایگان روزانه قیمت گیاهان دارویی را در سامانه جامع گیاهان دارویی ایران چک کنند.


مشاور پروژه سامانه جامع گیاهان دارویی ایران خاطر نشان کرد: قیمت برخی از گیاهان دارویی به‌ویژه گیاهان وارداتی به‌طور روزانه و برخی دیگر به صورت هفتگی و ماهانه در این سامانه ارایه می‌شود. و در فاز دوم قصد داریم تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خریداران گیاهان دارویی را به هم وصل کنیم تا نقش دلالان در این حوزه کم رنگ‌تر شود.




خبرگزاری ایانا