عرضه ۴۰۰ هزار تن روغن در بازار/ ثبات قیمت روغن خوراکی

  • 1402/03/24
  • 470 بازدید

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور از ثبات قیمت روغن خوراکی در بازار خبرداد و گفت: در تامین روغن خام و تولید و توزیع روغن خوراکی در بازار مشکلی نداریم و برای آینده نیز بازار آرامی را خواهیم داشت.

امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور، درباره وضعیت بازار روغن خوراکی تصریح کرد: روغن جز کالاهای اساسی است و مشمول نرخ ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی است، بنابراین افزایش و کاهش نرخ دلار تاثیر چندانی بر نرخ کالاهای اساسی از جمله دانه های روغنی، برنج، گندم و غیره ندارد.


وی افزود: اکنون در تامین روغن خام و تولید و توزیع روغن خوراکی در بازار نه تنها مشکلی نداریم، بلکه برای آینده نیز بازار آرامی را خواهیم داشت.


مقام مسئول خاطر نشان کرد: اکنون تخصیص ارز برای ترخیص کالاها از گمرکات به کندی صورت می گیرد؛ به طوری که ۲۰۰ هزار تن روغن خام در انتظار تخصیص ارز است و از وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی درخواست داریم برای حفظ آرامش بازار روغن ارز این محصول ارز تخصیص یابد.


دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور میزان واردات سه ماهه امسال را ۲۵۰ هزارتن روغن خام عنوان کرد و گفت: در سه ماه ابتدای سال بیش از ۴۰۰ هزارتن انواع روغن نباتی خانوار و صنف و صنعت تامین و توزیع شده است.


وی نیاز سالانه کشور به روغن خام را بین ۱.۸ تا ۲ میلیون تن دانست و ادامه داد: از میزان روغن مصرفی کشور سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن روغن از محل کارخانجات روغن کشی داخلی و مابقی از محل واردات تامین می‌شود. و ماهانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتن روغن در بازار توزیع می‌شود، از این میزان ۶۰ درصد روغن برای بخش خانوار و ۴۰ درصد صرف صنف و صنعت شده است.


بیرشک، با اشاره به اینکه بخش عمده روغن وارداتی و توزیع آن مربوط به روغن آفتابگردان است، یادآور شد: اکنون مصرف روغن خوراکی در کشور نسبت به سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است.




خبرگزاری ایرنا