کشور سالانه حدود ۱.۶میلیون تن روغن نیاز دارد

  • 1402/03/30
  • 229 بازدید

نیاز کشور سالانه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن است و در این راستا حدود ۳ میلیون دانه روغنی سالانه وارد کشور می شود.

 روغن خوراکی از جمله کالاهای اساسی است که ایران برای تولید این محصول ۹۵ درصد وابستگی دارد. بخش اعظمی از دانه‌های روغنی مورد نیاز تولید داخل وارد می‌شود. 


آمار تولید و میزان نیاز


محمد جعفری دبیر انجمن صنایع روغن کشی کشور درباره میزان تولید روغن در کشور اظهار کرد: روغن از دانه‌های روغنی به دست می‌آید که سالانه حدود ۳ میلیون دانه وارد کشور می‌شود. از این آمار حدود ۵۴۰ هزار تن روغن استحصال شده و روغن خام به دست می‌آید. در ادامه این روغن خام در کارخانه‌ها تصفیه و بسته بندی شده و به عنوان انواع روغن خوراکی وارد بازار می‌شود.


مقام مسئول، با اشاره به میزان تولید دانه‌های روغنی در کشور تصریح کرد: امسال در کشور حدود ۷۰ هزار تن دانه کلزا برداشت می‌شود که اگر این عدد ضربدر عدد ۳۷ برای استحصال شود، نهایت بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تن روغن خام تولید می‌شود. این در حالی است که نیاز کشور سالانه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن است.


وی افزود: سویا تولید داخل هم حدود ۳۰ هزار تن بوده که ضربدر ۱۸ درصد استحصال شود نهایت ۲۵ هزار تن روغن خام به دست می‌آید. و اولویت در واردات دانه‌های روغنی با دانه سویا است و حدود ۹۸ درصد واردات دانه‌های روغنی به این محصول اختصاص دارد. دانه‌های روغنی آفتابگردان، کلزا، ذرت از اولویت‌های بعدی در حوزه واردات قرار دارند. باقی نیاز بازار هم از طریق واردات روغن خام تأمین می‌شود.


چالش‌های تولید روغن


دبیر انجمن صنایع روغن کشی، در ادامه به مشکلات تولید روغن اشاره و عنوان کرد: تخصیص ارز یکی از چالش‌های این حوزه است. مالیات ارزش افزوده موضوع دوم است که از ۹ درصد به یک درصد تمدید شده اما این عدد برای کنجاله صفر است. پرسش این است که چرا برای دانه‌های روغنی که ایجاد اشتغال کرده و روغن خام از آن استحصال می‌شود همچنین باقی آن به عنوان کنجاله، خوراک دام می‌گردد باید یک درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده داشته باشد اما کنجاله که تنها به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد مالیات ارزش افزوده آن صفر باشد.


 




خبرگزاری مهر