خرید بذر گندم در کشور به ۲۶۲ هزار تن رسید

  • 1402/04/21
  • 195 بازدید

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۲۶۲ هزار و ۷۹ تن بذر گندم در ۲۳ استان کشور توسط شرکت‌ های تولید کننده بذر خریداری شده است.

صمد مبصر معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تولید ۵۳۵ هزار و ۴۸۹ تن بذر گندم از سطح حدود ۲۲۴ هزار هکتار برای تامین بذر کشت پاییزه هدف گذاری شده و برنامه تولید نیز به تفکیک استان‌ها، طبقات بذری، ارقام و شرکت‌های تولیدکننده بذر ابلاغ شده است.


مقام مسئول، با بیان اینکه خرید بذر گندم در مناطق گرم به اتمام رسیده و در مناطق معتدل رو به پایان است، اذعان داشت: خرید بذر خام گندم توسط شرکت‌های متولی خرید در مناطق سرد نیز بزودی آغاز خواهد شد.


وی عنوان کرد: خرید بذر گندم در برخی استان‌ها همچون بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد مطابق برنامه ابلاغی انجام شده، اما در بعضی از استان‌ها درصد تحقق خرید بذر تا حدودی پایین است.


مبصر، میزان یارانه خرید هر کیلوگرم بذر گندم در سال زراعی گذشته را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به افزایش هزینه‌های تبعی تولید بذر، برای اطمینان از جذب حداکثری بذر‌های تولیدی، میزان یارانه پرداختی دولت برای خرید هر کیلوگرم بذر گندم با ۳ برابر افزایش به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد.


معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تصریح کرد: چنانچه یارانه خرید بذر گندم افزایش ۳ برابری نداشته باشد، قیمت فروش هر کیلوگرم بذر گواهی شده گندم به بالای ۲۰ هزار تومان خواهد رسید و ممکن است کشاورزان از خرید بذر گندم گواهی شده استقبال زیادی نکنند و به خرید بذر‌های غیررسمی و یا استفاده از بذر‌های خودمصرفی روی آورند.


او با اشاره به کسب رکورد خرید تضمینی بیش از ۱.۷ میلیون تن گندم در استان خوزستان خاطر نشان کرد: یکی از عوامل مهم چنین تولیدی، استفاده از بذر ارقام جدید و باکیفیت است که در اختیار کشاورزان قرار داده شده بود. و برای حفظ رکورد تولید در محصول استراتژیک گندم و بهبود آن، باید بذر گندم مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.


 




وزارت جهاد کشاورزی