اضافه شدن ویتنام و اروگوئه به منابع تأمین‌ کننده برنج ایران

  • 1402/04/26
  • 243 بازدید

معاون بازرگانی خارجی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: در تلاشیم منابع تأمین برنج را متنوع کنیم. درصدد هستیم تا واردات از سایر کشورها مانند ویتنام و اروگوئه را نیز داشته باشیم.

امیر طالبی معاون بازرگانی خارجی شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران اظهار کرد: تاکنون عمده واردات برنج از هند و پاکستان بوده است و بخشی از واردات هم از تایلند است اما تلاش می‌کنیم از منابع جدید برنج وارد کنیم.


مقام مسئول تصریح کرد: سال گذشته حدود یک‌میلیون و 600  هزار تن برنج وارد کشور شده است. از طرفی حدود دو میلیون تولید داخلی برنج بوده است که نیاز مصرف داخلی را کامل پوشش داده است.


وی افزود: برای واردات برنج چند منبع تأمین‌کننده داریم که عمده آن هند و پاکستان است و بخشی از برنج هم از تایلند وارد می‌شود و بسته به سلیقه مصرف‌کننده، در استان‌های کشور توزیع می‌شود.


طالبی اذعان داشت: برخی از واریته‌های برنج تایلندی بسیار شبیه برنج صدری ایرانی هست. اخیراً ویتنام هم برنجی را صادر می‌کند که به ذائقه ایرانی خیلی نزدیک است. برنج تایلندی و ویتنامی نسبت برنج هندی و پاکستانی قیمت مناسب‌تری برای مصرف‌کنندگان دارد.


واردات 1.4 میلیون تن روغن به کشور


معاون بازرگانی خارجی عنوان کرد: میزان مصرف داخلی روغن در ایران حدود یک‌میلیون و 800 هزارتن است. 90 درصد روغن خام کشور وارداتی است و 10 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود. عمده واردات روغن خام آفتاب‌گردان از کشور روسیه، آرژانتین و برزیل است. روغن پالم از مالزی و روغن سویا نیز از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود، این‌ها مبادی تأمین‌کننده روغن خام کشور هستند.


 سال گذشته حدود یک‌ میلیون و 400 هزار تن روغن خام به کشور وارد کشور شده است.




خبرگزاری ایانا