افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان رکورد جدیدی ثبت کرد

  • 1402/04/26
  • 253 بازدید

قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در آخرین روز کاری این هفته رکوردهای جدیدی از افزایش قیمت را ثبت کرد.

 قیمت کالاهای اساسی در آخرین روز کاری این هفته با رشد زیادی همراه شد و رکوردهای جدیدی از افزایش قیمت را ثبت کرد.


رشد شدید قیمت کالاهای اساسی در زمان شیوع بیماری کرونا آغاز شد اما در دوران جنگ روسیه و اوکراین جهش بیشتری یافت، این دو کشور در مجموع 30 درصد تولید غلات جهان را به عهده دارند و جنگ تولید آنها را کاهش داده و مهمتر اینکه صادرات را با مشکلاتی مواجه کرده است. صادرات معمولا از بندر دریای سیاه انجام می شود، که کشتی ها به خاطر شرایط جنگی منطقه کرایه و حق بیمه بیشتری را می خواهند.


علاوه بر این توافق صادرات از بندر دریای سیاه که با میانجیگری ترکیه و در حضور  نمایندگان سازمان ملل انجام شده معمولا سه ماهه تمدید می شود و شرایط با ثباتی ندارد، روسیه در مواردی صادرات از این منطقه را تمدید نمی کند و یا مشروط به انجام تعهداتی می کند.


اخیرا روسیه اعلام کرده که اگر اروپایی ها می خواهند صادرات از بندر دریای سیاه تمدید شود، باید بانک کشاورزی روسیه را به سوئیفت وصل کنند.


*ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی 


بلومبرگ در گزارشی از وضعیت آخرین قیمت کالاهای اساسی در بازارهای  جهانی نوشت که قیمت هر بوشل گندم 21.75 دلار برای تحویل درماه سپتامبر افزایش یافته و به قیمت 661 دلار و 50 سنت به فروش می رود.


قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می شود برای تحویل در ماه دسامبر هر بوشل از این محصول با رشد 13.25 دلار به قیمت 513 دلار و 75 سنت فروخته می شود.


در بازارهای جهانی قیمت سایر کالاهای اساسی هم افزایشی بود به طوری که سویای روغنی با یک دلار افزایش به قیمت 1370 دلار به فروش رفت، گیاه روغنی کانولا هم رشد 6.4 دلاری را ثبت کرد.


کاکائو رشد عجیب 85 دلاری را ثبت کرد و قهوه هم 3.2 دلار افزایش داشت. قیمت شکر هم به عنوان کالای اساسی مهم از قافله رشد قیمت ها عقب نماند و 31 سنت افزایش را تجربه کرد.


قیمت کالاهای اساسی سال گذشته در دوران  جنگ روسیه و اوکراین تا دو  برابر شد اما سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پیش بینی کرده است که امسال شاخص قیمت نسبت به سال گذشته کاهشی خواهد شد.


علی کیانی راد، درباره اهمیت تامین کالای اساسی در داخل بیان کرد:‌ تا سال 2030 کشورها دیگر  محصولات اساسی کشاورزی صادر نخواهند کرد و باید از همین الان کشورها به سرمایه گذاری برای تولید این گونه محصولات در داخل بپردازند.


امنیت غذایی امروزه بیش از هر زمانی به سیاست کشورها گره خورده است و کشورها سلطه گر از آن به عنوان ابزاری برای پیش بردن اهداف خود استفاده می کنند در واقع امروز غذا ابزار قدرت شده است.




خبرگزاری فارس