تولید شیرخام در کشور به ۱۱ میلیون تن رسید

  • 1402/05/07
  • 346 بازدید

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با تامین به موقع نهاده ها پیش بینی می شود که تولید شیرخام تا پایان سال به ۱۱ میلیون تن برسد.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، با بیان اینکه مشکلی در تولید شیر و گوشت کشور نداریم، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید و توزیع کنجاله سویا با نرخ ۳۲ هزارتومان در بازار آزاد، دامداران با مشکلاتی در تامین نهاده روبرو هستند که بارها اعلام کرده ایم دولت با تک نرخی شدن ارز و پرداخت یارانه به دهک های آسیب پذیر به پایداری تولید کمک‌ می کند.


وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که با تامین به موقع نهاده ها، تولید شیرخام همانند سال گذشته به ۱۱ میلیون تن برسد.


مقام مسئول تصریح کرد: در شرایط کنونی شیر و لبنیات کمترین افزایش قیمت را در یک سال گذشته داشتند و تنها فرهنگ نادرست مصرف منجر به کاهش سرانه مصرف لبنیات شده است. براین اساس اختصاص کارت های اعتباری خرید لبنیات و توزیع شیرمدارس راهکار اساسی برای ارتقای سرانه مصرف محسوب می شود.


مقدسی اذعان داشت: دولت به کالاهایی همچون قند و شکر که برای سلامتی مضر هستند، یارانه می دهد، اما برای لبنیات به عنوان کالای سلامت محور این کار را نمی کند که این موضوع جای سوال است.


وی قیمت هرکیلو گوساله زنده را ۱۴۴ هزار تومان اعلام کرد و تصریح کرد: براین اساس هرکیلو گوشت گوساله با نرخ بالای ۳۰۰ هزار تومان نباید بدست مصرف کننده برسد. این درحالی است که اکنون مصرف کنندگان هرکیلو گوشت گوساله را ۴۰۰ هزار تومان خریداری می کنند.


رئیس انجمن صنفی گاوداران، با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، خاطر نشان کرد: برخی واردکنندگان با بیان اظهاراتی همچون کمبود گوشت در بازار داخل بدنبال دریافت ارز ترجیحی برای واردات هستند، درحالیکه هیچ کمبودی در عرضه نداریم و تنها نیاز است که مابه التفاوت ارز به تولیدکننده دهند تا امنیت غذایی و پایداری تولید حفظ شود.




باشگاه خبرنگاران جوان