پیش بینی تولید 25 هزار تن انگور در قم

  • 1402/05/09
  • 211 بازدید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از پیش‌ بینی تولید بیش از 25 هزار تن انگور در این استان خبر داد.

مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: سطح زیر کشت انگور در استان قم بالغ‌ بر هزار و 470 هکتار است. از این میزان هزار و 440 هکتار بارور و حدودا 30 هکتار نهال است.


مقام مسئول اذعان داشت: برداشت انگور زودرس شامل یاقوتی و مهدی خانی در مناطق دشتی از خردادماه آغاز شده است. برداشت انگورهای مناطق سردسیری نیز تا اوایل شهریورماه ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال 25 هزار و 900 تن تولید انگور داشته باشیم. در حال حاضر 70 درصد انگور استان برداشت شده است.


به گفته وی، قیمت انگورهای مناطق دشتی به‌ازای هر کیلوگرم از 12 تا 20 هزار تومان متغیر است.


ابراهیمی عنوان کرد: بخش عمده انگور استان یعنی معادل 80 درصد آن تازه‌‌خوری است، مقداری از آن برای غوره چیده می‌شود، از 20 درصد انگور برداشت شده نیز شیره انگور تهیه می‌شود. ما در استان قم تولید کشمش نداریم.


و ارقام یاقوتی و مهدی خانی به استان‌های هم‌جوار مثل تهران و حتی تا آذربایجان غربی و شرقی صادر می‌شود و در استان قم ارقام یاقوتی، مهدی خانی، بیدانه سفید، کندری و شانی کشت می‌شود.


 بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال؛ ۸۵۰ هزار تن محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است. بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند، به‌ نحوی‌که کشاورزی به‌ تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌ است.




خبرگزاری مهر