ایران رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی در جهان

  • 1402/06/05
  • 320 بازدید

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی از تولید سالیانه ۲۰۰ هزار تن ماهی گرمابی در کشور خبرداد و گفت: ایران رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی جهان را داراست.

علی الویری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی، درباره وضعیت تولید ماهیان گرمابی بیان کرد: طبق آمارهای جهانی، ایران پس از ژاپن و چین رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی شامل ماهی آمور (سفید پرورشی)، ماهی کپور معمولی، ماهی فیتوفاگ (آزاد پرورشی) و ماهی فیتوفاگ پی دی اف PDF (ماهی آزاد سرگنده) را داراست.


وی اذعان داشت: اکنون سالیانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی کپور در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن به مصرف داخلی و ۱۰۰ هزار تن به کشورهای هدف صادر می شود. و اکنون در کشور ۶ هزار و ۷۰۰ مزرعه و استخر پرورش ماهیان گرمابی به وسعت ۵۰ هزار هکتار موجود است که حدود ۲۰ هزار نفر در این مزارع مشغول به کار هستند و بخش عمده این استخرها به صورت آب‌بندان و سدهای خاکی است و استخر پرورش بتنی نداریم.


الویری افزود: عمده پرورش ماهیان گرمابی (کپورماهیان) مربوط به استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان و گلستان است و بقیه استان‌های کشور هم به اندازه یکی از استان‌های نامبرده تولید دارند.


وی درباره قیمت‌گذاری ماهیان گرمابی تصریح کرد: امروز ماهیان گرمابی نسبت به سایر آبزیان قیمت پایینی دارند، به طور مثال قیمت انواع ماهی کپور بین ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد، در صورتی که قیمت سایر محصولات پروتئینی همچون گوشت مرغ و گوشت قرمز گوسفندی نرخی بالاتر از این محصول را دارند.


مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی با بیان اینکه ماهیان گرمابی به صورت تازه خوری و فیله فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در بحث صنایع فراوری ماهیان گرمابی از شرایط خوبی برخوردار هستیم به طوری که کارخانجات قوی در این بخش فعالیت دارند زیرا این ماهی برای ۶ ماهه اول سال نیز در بازار موجود است (زیرا ماهی گرمابی ۶ ماهه اول پرورش و در ۶ ماهه دوم روانه بازار می‌شود).


وی درباره تولید ماهی تیلاپیا در برخی استان های کشور عنوان کرد: اکنون ماهی تیلاپیا به عنوان پنجمین ماهی تولیدی در دسته ماهیان گرمابی قرار گرفته است که مجوز تولید آن برای پنج استان کشور از جمله استان‌ های قم، یزد، سمنان، خراسان شمالی، اصفهان صادر شده است و درحال تولید هستند.


الویری یادآور شد: ماهی تیلاپیا علاوه براینکه قیمت مناسبی دارد با تراکم بیشتری می‌توان پرورش داد یعنی در یک استخر یک هکتاری اگر ۳ هزار قطعه ماهی گرمابی قابلیت پرورش دارد در تیلاپیا تا ۲۰ هزار قطعه را می‌توان پرورش داد که رقم قابل توجهی است.


و قیمت ماهی تیلاپیا اکنون در بازار کیلویی بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است که از سایر آبزیان مناسب‌تر است بنابراین از تولید و مصرف این گونه از ماهی استقبال می‌شود.




خبرگزاری ایانا