۱۹۶ هزار تن خرما در هرمزگان برداشت شد

  • 1402/07/29
  • 224 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: امسال ۱۹۶ هزار تن خرما از ۳۸ هزار هکتار از نخلستان‌های این استان برداشت شد.

محمد رضا شیخ‌زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان بیان کرد: برداشت خرما در استان هرمزگان امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته، که علت آن باردهی نخیلات جوان بوده است.


مقام مسئول اذعان داشت: برداشت خرما از خردادماه با آلومهتری در میناب آغاز و تا نیمه شهریوماه ادامه دارد البته یک رقم آن به نام پیارُم حاجی آباد در آبان‌ماه به عمل می‌آید.


وی تصریح کرد: پیارم، خاصویی، مرداسَنگ، خنیزی، شاهانی، دیری، کریته، زرد، مضافتی، آلومهتری و هلیلی بیشترین و مرغوب‌ترین ارقام تولیدی خرما در استان هرمزگان هستند اما محصول پیارم که به خرمای شکلاتی معروف بوده، از کیفیت و ارزش صادراتی بالایی برخوردار است. و بیشترین میزان سطح زیرکشت خرما در هرمزگان مربوط به شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و سیریک است.


شیخ زاده، همچنین به افزایش ۴۵ درصدی صادرات خرما در سال جاری اشاره کرد و افزود: میزان صادرات خرمای استان در سال گذشته ۴۰ هزار تن به ارزش ۸۵ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۴۵ هزار تن افزایش یابد. و بازار هدف خرمای هرمزگان، استان‌های تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و یزد و صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مالزی، امارات، ترکیه، پاکستان، هند و روسیه است.


سالانه ۲۰ درصد از محصول خرمای هرمزگان صادر و ۸۰ درصد نیز به مصرف داخلی می‌رسد که برای کسب سود و درآمد آن توسط نخلداران علاوه بر تولید خرمای مرغوب، برندسازی و صادر می‌شود.


استان هرمزگان با ۳۸ هزار هکتار نخلستان زیرکشت و تولید ۱۹۶ هزار تن خرما در سال رتبه چهارم تولید و رتبه سوم زیرکشت را در کشور دارد.


متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما نیز بیش از یک کیلوگرم برآورد می‌شود که البته این شاخص در ایران براساس آمارهای تولید، تجارت، ضایعات و جمعیت بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است؛ در استان هرمزگان نیز این آمار به بالای ۱۰ کیلوگرم می‎‌رسد.

 




خبرگزاری ایرنا