ارزآوری 45 میلیون دلاری از صادرات میگو

  • 1402/08/01
  • 333 بازدید

بر اساس آمار رسمی، در 6 ماهه نخست 1402 کشور ایران، به میزان 13.3 هزار تن میگو به ارزش 45 میلیون دلار صادرات داشته است.

میگو به دلیل محبوبیت جهانی که در صنایع غذایی پیدا کرده است و با توجه به ظرفیت بالایی که تولیدکنندگان ایرانی در پرورش میگو دارند یکی از راه‌های خوب ارزآوری در صنایع کشور است که به واسطه صادرات به بازارهای بزرگ جهانی میگو حاصل می‌شود.


چندی پیش مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان اعلام کرد: میزان صادرات آبزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشته است.


چین بزرگ ترین بازار واردات میگو 


اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران عنوان کرد: چین در سال 2022، 950 هزار تن واردات میگو داشت که همین امر باعث شد این کشور به بزرگترین واردکننده میگو در جهان تبدیل شود. 


گسترش جهانی تولید میگو، خصوصا پس از فروکش کردن همه گیر کووید-19، باعث شد با رقابت قیمتی که ایجاد شد قیمت جهانی میگو کاهش پیدا کند و افزایش قابل توجهی در  واردات میگو به چین ایجاد شود.


  حجم واردات میگوی چین نسبت به سال 2021 از نظر ارزش 43 درصد و از نظر مقدار 54,2 درصد رشد داشته است، به ویژه واردات میگو از اکوادور که کشوری پیشرو با نرخ رشد بالای تولید میگو است.


با توجه به اینکه میان کشور ایران و چین تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی به امضا رسیده است و  مسیر ترانزیت دریایی فعال بین دو کشور برقرار است، این ظرفیت وجود دارد تا ایران بتواند بخشی از نیاز بازار میگو چین را تامین کند.


خواص میگو 


میگو یکی از سخت پوستان دریایی است که اکثر آب‌های شور و شیرین جهان یافت می‌شود. میگو به دلیل اینکه بسیار خوشمزه و مغذی است به‌عنوان یکی از غذاهای پرطرفدار دریایی در سراسر جهان شناخته می‌شود.


میگو هم مانند دیگر خوراکی‌های دریایی حاوی منابع غنی از کلسیم، ید و پروتئین است. جالب است بدانید به دلیل اینکه بدن میگو تهی از آهن است رنگ خون آن آبی رنگ است. خون آبی رنگ میگو حاوی منبع غنی از مس است.


از جمله خواص میگو می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، سلامت مغز، کاهش وزن، جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل و کاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد.




خبرگزاری ایسنا