امکان ارزآوری صادرات خرما تا یک میلیارد دلار

  • 1402/08/08
  • 308 بازدید

رئیس انجمن خرما گفت: با توجه به وضعیت کنونی امکان افزایش ارزآوری صادرات خرما تا یک میلیارد دلار در صورت افزایش بهره‌وری و حمایت دولت وجود دارد.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما بیان کرد: علی رغم تمامی مشکلات تولید اعم از تغییرات اقلیم، خشکیدگی خوشه خرما و آفت سوسک سرخرطومی در برخی استان ها فراوانی محصول داشتیم.


وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که همانند سال گذشته به متوسط تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیدیم که با این وجود برای مصارف داخلی و صادرات مشکلی نداریم. و با توجه به تحریم های ناعادلانه سعی کرده ایم که به جای صادرات به کشورهای آسیای دور همچون کشورهای هند، چین، اندونزی، روسیه و سی آی اس به طرف شرق و شمال برویم.


رئیس انجمن خرما با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی برای صنایع تبدیلی و مصارف داخلی مورد نیاز است، اذعان داشت: سالانه ۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر می شود که رقمی ما بین ۴۳۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می کند.


فرخی یادآور شد: با توجه به وضعیت کنونی و بحران آبی به هیچ عنوان  افزایش سطح در واحد نخواهیم داشت و پیشنهاد ما افزایش بهره وری در واحد سطح است که با حمایت دولت در صورت تحقق، امکان رسیدن به صادرات یک میلیارد دلار وجود دارد.




باشگاه خبرنگاران جوان