افزایش مصرف غذاهای شیلاتی عامل رونق تولید و صادرات

  • 1402/09/18
  • 240 بازدید

رییس سازمان شیلات ایران در مراسم آغاز جشنواره طبخ غذاهای شیلاتی بر اهمیت ارزان سازی و فرهنگ‌سازی با هدف قرار دادن محصولات شیلاتی بر سر سفره مردم تاکید کرد.

جشنواره طبخ غذاهای شیلاتی با تلاش دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته،‌ در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.


وی، در مراسم این جشنواره که با حضور سرآشپزان نام آور طبخ غذاهای دریایی و داوران بین المللی برگزار شد، اظهار کرد: از ژن تا سلول، وظیفه تیم صنعت شیلات تامین سفره مردم است. 


 حسینی اذعان داشت: تلاشهای زنجیره ارزش تولیدات شیلاتی، از ابتدایی ترین حلقه صنعت که تولید نهاده‌ها است، تا انتهای زنجیره، از صنعت و سرمایه گذاران، متولیان، متصدیان، همه و همه تنها با گره خوردن به سفره نتیجه خواهد داد و این تنها با ارزان‌سازی و فرهنگ سازی محقق خواهد شد.


مقام مسئول تصریح کرد: نکات اساسی که برای ارزان سازی مد نظر قرار می‌گیرد فراهمی محصول، در دسترس بودن، پایداری و تاب آوری تولید و سلامت محصول هستند که به عنوان شاخصه‌های امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردارند که این نعمت خدادادی و ظرفیت پنهان در پروتئین سالم آبزیان است که باید معرفی شود. و تنوع گونه‌ای و فرآوری، موضوع دیگری است که در این حوزه نیز صنعتگران ایرانی ما باید محصولاتی مطابق با نیاز قشرهای مختلف در طعم‌ها و برای ذائقه‌های مختلف در سبد تولید داشته باشند. 


حسینی خاطر نشان کرد:  ما باید به سمت و سوی نگاه جهانی به غذاهایی با منشا آبزیان حرکت کنیم. با توجه به ظرفیت طبیعی بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر سواحل و رتبه ۴۰ از ۲۸۱ کشور مشرف به دریا ما چیزی از دنیا کم نداریم. تکنولوژی ما در این زمینه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، بیش از ۴۰ برابر در این ۴۰ سال رشد داشته است. 


رییس سازمان شیلات ایران، با بیان این که هدف گذاری ما تامین ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز سفره مردم است، یادآور شد: این تنها با ایجاد زنجیره ارزش محقق می‌شود. در حال حاضر بنا به اعلام وزیر کشور و به دستور رییس جمهور، زنجیره ارزش آبزیان به عنوان زنجیره تیپ و الگویی روی میز تمام استاندارهای کشور قرار دارد.این فرصتی است که بتوانیم این ظرفیت را پای کار بیاوریم.


 در صورتی که حضور و تنوع غذاهای شیلاتی روی سفره محقق شود، لوکوموتیوی خواهد بود که واگن‌ها را به پشت خود می‌کشاند و تولید و صادرات را رونق خواهد داد.




خبرگزاری ایانا