صادرات خاویار 35 درصد افزایش یافت

  • 1402/09/19
  • 201 بازدید

بر اساس آمار گمرک در هشت ماهه نخست سال‌جاری ارزآوری صادرات خاویار با رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 800 هزار دلار رسیده است.

آمارها حاکی از آن است که در هشت‌ماهه نخست امسال بیش از سه هزار تن خاویار به ارزش یک‌ میلیون و 737 هزار دلار به 34 کشور، صادرات داشته‌ایم.


علی اکبر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص صادرات خاویار تصریح کرد: ما در سال 1401 به 34 کشور دنیا خاویار صادر کردیم و برای اولین بار دو مقصد جدید برزیل و نیجریه به مقاصد صادراتی خاویار کشور اضافه شد.


90 درصد خاویار ایران ماهی بلوگا است


مقام مسئول اذعان داشت: 90 درصد خاویار تولیدشده ایران از ماهی بلوگا یا فیلم ماهی است که بهترین و مطلوب‌ترین خاویار مورد تقاضای بازار جهانی است. خاویار بلوگا درشت‌ترین دانه خاویار دنیا (حدود 3.4 میلی‌متر) است و از نظر طعم و مزه مورد استقبال بازار جهانی هست و نسبت به سایر خاویارها در جهان باکیفیت‌تر و گران‌تر است.


وی عنوان کرد: خاویار ایران در شرایط متنوعی تولید می‌شود (حدود 15 استان) و این مسئله موجب می‌شود تا تولید در شرایط متفاوت انجام شود در نتیجه کیفیت تولیدات خاویار در کشور متنوع می‌شود و ممکن است یکنواختی محصول را از بین ببرد و به بازار صادراتی کشور لطمه بزند.


قیمت هر کیلوگرم خاویار حدود هزار دلار


دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهار کرد: خاویار از نظر ارزش واحد، باارزش‌ترین کالای صادراتی آبزیان است که قیمت آن حدود هزار دلار به ازای هر کیلوگرم است.


خدایی یادآور شد: در زمینهٔ تولید خاویار در کشور دو مسئله وجود دارد اول قیمت بالای تمام‌ شده خاویار در ایران که قدرت رقابت ما را با سایر تولیدکنندگان دنیا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در این رابطه ما باید روی کیفیت خوراک و استفاده از دانش و بهره‌وری بالاتر کار کنیم تا بتوانیم قیمت تمام‌ شده خاویار تولیدی را پایین بیاوریم.


دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطر نشان کرد: مسئله دوم در بعد جهانی است زیرا قدرت خرید در سطح جهان آن‌چنان بالا نیست و خیلی از اقتصادهای قوی دنیا هم به‌صورت انقباضی عمل می‌کنند و به سمت مصرف خاویارهای ارزان‌تر می‌روند و این مسئله روی بازار صادراتی کشور تاثیر می‌گذارد، بنابراین ما باید بتوانیم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم تا با رقبای خارجی خود رقابت کنیم.




خبرگزاری ایانا