گردش مالی صادرات خرما به ۴۰۰ میلیارد دلار رسید

  • 1402/10/06
  • 207 بازدید

رئیس انجمن خرما گفت: هم اکنون گردش مالی خرما ۱.۵ میلیارد دلار بوده که ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به صادرات و مابقی بازار داخل است.

محسن رشیدفرخی رئیس انجمن خرما بیان کرد: سالانه گردش مالی خرمای صادراتی و بازار داخل به ۱.۵ میلیارد دلار می رسد که ۴۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و مابقی بازار داخل است.


مقام مسئول، با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا محسوب می شویم، اذعان داشت: با اقدامات به زراعی، امکان افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح وجود دارد که براین اساس گردش مالی خرما به یک میلیارد دلار افزایش می یابد.


رشید فرخی با بیان اینکه ۱۵ درصد نخلستان های کشور درگیر آفت سوسک سرخرطومی هستند، خاطر نشان کرد: از ستاد بحران تقاضا داریم که در ابتدای کار به منظور پایش و تحقیقات نخلستان ها ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد و مجدد با پیشرفت کار لازم است که اعتبارات دیگر در نظر بگیرد تا مشکلی در بحث شیوع آفت نداشته باشیم.


رئیس انجمن خرما با بیان اینکه سوسک سرخرطومی به عنوان یک آفت خاموش تهدید جدی برای نخلستان‌های کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: ۶ استان تولیدکننده عمده خرما درگیر آفت سوسک سرخرطومی هستند که  استمرار این روند باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از نخلستان‌ها می‌شود.




خبرگزاری مهر