کاهش تعرفه صادرات پیاز و گوجه فرنگی راهی برای تنظیم بازار

  • 1402/10/20
  • 360 بازدید

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: کاهش تعرفه صادرات پیاز و گوجه فرنگی راه حلی مناسب برای تنظیم بازار محسوب می‌شود.

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: بنابر اعلام معاونت توسعه بازرگانی، عوارض صادرات پیاز را کاهش دادند که این تعرفه برای پیاز قابل قبول است چراکه بخشی از پیاز قرمز برای مصرف داخل کنترل می‌شود.


وی افزود: امسال پیاز هند در بازار‌ها وجود ندارد، از این رو با اتخاذ تمهیدات لازم باید از صادرات بیش از حد جلوگیری کرد. همچنین موافق حذف تعرفه از پیاز سفید هستیم تا بازار داخل نجات یابد.


مقام مسئول، با اشاره به معافیت تعرفه گوجه فرنگی گلخانه اذعان داشت: هم اکنون تعرفه ۳۰ درصدی برای گوجه فرنگی جالیزی بالا است و همواره باید در حد کنترل بازار باشد چرا که فصل تولید گوجه فرنگی در جنوب است و تعرفه ۳۰ درصد می‌تواند به زراعت این محصول در جنوب کشور آسیب بزند.


نیاورانی یادآور شد: تعرفه گوجه فرنگی جالیزی باید صفر یا حداکثر ۱۰ درصد شود تا امکان صادرات به کشور‌های حوزه‌های جنوبی خلیج فارس وجود داشته باشد، در غیراین صورت بازار سنتی عراق و افغانستان را به راحتی از دست می‌دهیم. و در حال حاضر کشور‌های دنیا به جای تعرفه صادراتی، جایزه صادرات می‌دهند چراکه درصورت عدم صادرات، سرریز تولید روانه بازار داخل می‌شود که این امر منجر به زیان کشاورزان می‌شود.


نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: با اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای، بازار‌های خارجی را از دست می‌دهیم به طوریکه تجار خارجی به سمت دیگر فروشندگان می‌روند که در این صورت بازار‌های صادراتی را از دست می‌دهیم.




باشگاه خبرنگاران جوان