صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

  • 1402/11/03
  • 167 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از استان خبر داد.

 کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی ۴۰ نوع گیاه دارویی تولید می‌شود که از جمله محصولات شاخص بالنگوی شهری است که قدمت طولانی دارد زیره سیاه، زیره سبز، سیاه دانه، آویشن، سماق که زیستگاه طبیعی آن در شمال استان و شهرستان هوراند است از دیگر محصولات شاخص است.


مقام مسئول تصریح کرد: در آذربایجان شرقی در خصوص تولید گل محمدی و صنایع جانبی آن یعنی تولید متابولیت‌های ثانویه پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است. و به خاطر مسائل و مشکلات خشکسالی تولید محصولاتی با نیاز آبی پایین مثل پسته در اولویت قرار دارد.


وی بیان کرد: تولید پسته در آذربایجان شرقی در حال گسترش است و همه مطالعات لازم و بحث‌های اقلیمی که گیاه باید داشته باشد انجام شده است همچنین تولید زعفران به صورت چشمگیری در حال افزایش است. و در کشور گیاهان دارویی نظام و ساختار خوبی ندارند عمدتاً خام فروش هستیم و توجه جدی به این موضوع نشده است.


 کرامتی اذعان داشت: آذربایجان شرقی علاوه بر گیاهان دارویی در خشکبار نیز استانی سرآمد است و بزرگترین صادرکننده خشکبار کشور نیز این استان است و ۷۰ درصد کشمش کشور را آذربایجان شرقی صادر می‌کند بیش از ۶۰ هزار تن صادرات نخودچی و نخود آجیلی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و کار‌هایی برای برندسازی این محصول در حال انجام است در دنیا ما و کشور ترکیه این کار را انجام می‌دهیم.


و در خصوص تولید انواع شیرینی جات، صنایع تبدیلی، غذا و دارو‌ها  نیز فعالیت‌های زیادی وجود دارد که با شناساندن این ظرفیت‌ها می‌توانیم در خصوص استانداردسازی، رونق تولید و برندسازی  قدم برداریم.


 




خبرگزاری مهر