خرمای ماه رمضان تامین است / تعیین عوارض صادراتی برای خرما

  • 1402/11/15
  • 153 بازدید

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه مشکلی در تامین خرمای مورد نیاز کشور برای ماه مبارک رمضان نداریم، گفت: صحبت‌هایی در خصوص تعیین عوارض صادراتی برای خرما شده و گفته می‌شود که همین امر موجب خواهد شد تا صادرکنندگان تمایلی به صادرات نداشته باشند.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما، با بیان اینکه اخیرا در وزارت جهادکشاورزی صحبت‌هایی در خصوص تعیین عوارض صادراتی برای خرما شده است، تصریح کرد: هنوز عدد دقیق آن مشخص نیست، ولی گفته می‌شود که عوارض به حدی خواهد بود که صادرکنندگان تمایلی به صادرات نداشته باشند تا بازار داخلی در ماه‌های پیش‌ رو تنظیم شود.


 وی اذعان داشت: مشکلی در تامین خرمای داخل نداریم. بیش از ۵۰ درصد خرمای کشور در سردخانه‌ها موجود است. این تصمیمات خلق‌الساعه قطعا به بازارهای صادراتی ما آسیب وارد خواهد کرد و باعث می‌شود بازارهای ما کشورهای دیگری را برای واردات خرما جایگزین کنند.


 مقام مسئول عنوان کرد: زمان اوج صادرات خرما همین یک‌ماه است و بعد از عید به دلیل اتمام ماه رمضان و گرم شدن هوا صادرات بسیار کم خواهد شد.


این فعال بخش خصوصی بیان کرد: آمار تولید امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و سال پر برکتی داشتیم. معمولا از این میزان خرمای تولید شده ۷۰ درصد برای نیاز داخل استفاده می‌شود و ۳۰ درصد نیز برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. البته قصد داریم این ارزآوری را به ۱۰۰۰ میلیون دلار برسانیم ولی سیاست‌ها و دستورالعمل‌های خلق الساعه باعث شده این آمار محقق نشود و بازارهای جهانی اعتمادشان را به ما از دست بدهند.

 

 هنوز این عوارض اعمال نشده و در این راستا نیز به کمیسیون اقتصادی مجلس نامه‌ زده‌ایم و مکاتباتی صورت گرفته و آنها نیز پیگیری خواهند کرد. و قیمت خرمای مضافتی سال گذشته کیلویی ۶۸ هزار تومان بود که امسال قیمت آن به کیلویی ۷۷ هزار تومان درب سردخانه رسیده است. با تورم جاری این افزایش نه تنها منطقی است، بلکه حتی کم است.

 

رشیدفرخی همچنین به ارائه راهکارهایی برای تامین خرمای ماه رمضان نیز اشاره  کرد و یادآور شد: عرضه مستقیم خرما در میادین میوه وتره بار می‌تواند بازار این محصول را تنظیم و واسطه‌ها را حذف کند تا هم خرما با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد و هم سودی نیز نصیب کشاورز شود.




خبرگزاری ایسنا