صادرات 4.7 تن خاویار پرورشی ایران به 38 کشور جهان

  • 1403/05/01
  • 124 بازدید

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران گفت: 4 تن و 784 کیلوگرم خاویار پرورشی از مسیر گمرکی ایران به ارزش حدود سه میلیون و 200 هزار دلار در سال 1402 صادر شده است.

ناصر کرمی‌راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات، با اشاره به این که سال گذشته خاویار پرورشی ایران به 38 کشور جهان صادر شد، اذعان داشت: به گزارش کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی موسوم به سایتس، ایران در تجارت خاویار بلوگا رتبه نخست جهان را دارد.


مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات عنوان کرد: عمده فروش خاویار پرورشی ایران از گونه بلوگا است و قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم خاویار پرورشی گونه بلوگا سر مزرعه 33 تا 35 میلیون تومان است که بستگی به سایز دانه‌های خاویار دارد.


مقام مسئول، با بیان این که برند خاویار ایرانی از معروف ترین برندهای جهان است، تصریح کرد: گوشت ماهیان خاویاری ایران نیز به طور عمده به روسیه و آذربایجان صادر می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: در دهه 60 شمسی 300 تن در سال از دریای خزر خاویار برداشت می‌شد، اما اکنون این برداشت تقریبا به صفر رسیده است.

و در سال 2010 صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر به دلیل جلوگیری از انقراض آن ممنوع شد.


کرمی‌راد یادآور شد:  تنها راه جبران بازگشت ماهیان خاویاری در دریای خزر، بازسازی ذخایر این گونه‌ها است. و ایران برای بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری، سالانه بیش از 120 قطعه از کل گونه‌های آن از دریای خزر صید می‌کند که شرایط خاص خود را دارد. 


و 300 مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در 22 استان کشور، 205 مزرعه شناسنامه‌دار شده‌اند و بقیه خرد و خانگی هستند.


به گفته وی، استان مازندران با تولید 2582 تن گوشت ماهیان خاویاری و 9255 کیلوگرم خاویار در رتبه نخست، استان گیلان با تولید 1033 تن گوشت و 8788 کیلوگرم خاویار در جایگاه دوم و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید گوشت رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.




وزارت جهاد کشاورزی