پیش‌ بینی تولید یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن خرما در کشور

  • 1403/05/09
  • 138 بازدید

رئیس انجمن ملی خرما از آغاز برداشت خرما از اواسط مرداد خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید خرما به یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن برسد.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و تشدید گرمای هوا موجب شد تا امسال برداشت خرما نسبت به سنوات قبل کمی زودتر آغاز شود به طوریکه پیش‌بینی می‌شود از اواسط مردادماه برداشت آغاز شود.


وی تصریح کرد: گرمای هوای امسال در بحث تولید گرمی بدون بازخورد نبوده به طوریکه در برخی مناطق به سبب گرمای بیش از حد، مقداری ریزش غیرمعمول داشتیم، اما در حدی نیست که تغییر محسوسی در تولید داشته باشد.


مقام مسئول اذعان داشت: با توجه به آنکه گرمای غیرمنتظره و غیرمعمول در برداشت بی تاثیر نیست، از این رو امیدواریم تاثیر محسوسی را در این مسئله شاهد نباشیم، به طوریکه تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد.


۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر می‌شود


رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه آمار نهایی صادرات را پایان سال زراعی باید اعلام کرد، افزود: دستورالعمل ممنوعیت صادرات یک هفته‌ای در ۲ هفته پیک صادرات منجر به کاهش صادرات و حس بی اعتمادی در بین تجار شد که انتظار می‌رود این بی اعتمادی تا زمان برداشت موجودی خرما در سردخانه‌ها به پایان برسد چراکه اعمال ممنوعیت موقت صادرات ناشی از تصمیمات خلق الساعه موجب شده تا میزان موجودی خرما در سردخانه‌ها بیشتر باشد.


 بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر می‌شود که امیدواریم امسال هم به این میزان صادرات برسیم.


رشید فرخی، با بیان اینکه قیمت جدید خرما پس از فصل برداشت مشخص می‌شود، خاطر نشان کرد: قیمت خرما پس از برداشت بلافاصله مشخص نیست و از اوایل شهریور می‌توان در این باره اظهار نظر کرد. در شرایط کنونی خرمای مربوط به سال قبل افزایش قیمتی نداشته و کماکان با نرخ‌های قبل در بازار عرضه می‌شود.




باشگاه خبرنگاران جوان