خرید برگ سبز چای به 86 هزار تن رسید

  • 1403/05/10
  • 123 بازدید

رییس سازمان چای کشور از خرید 86 هزار و 192 تن برگ سبز چای تاکنون از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

حبیب جهانساز رییس سازمان چای کشور بیان کرد: 54 درصد از برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 46 درصد درجه دو است.


مقام مسئول، ارزش ریالی برگ سبز چای خریداری شده را 1432 میلیارد تومان عنوان و افزود: از این میزان مبلغ، نزدیک به 50 درصد معادل 703 میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده و پرداخت‌ها ادامه خواهد داشت.


جهانساز اذعان داشت: تاکنون دولت 57 درصد سهم خود و کارخانه‌های فرآوری چای 46 درصد سهم شان را بابت خرید برگ سبز چای پرداخت کرده‌اند.


وی تصریح کرد: میزان تولید چای خشک نیز تاکنون به 19 هزار و 393 تن رسیده است. و در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته نزدیک به 140 هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌های گیلان و مازندران برداشت شود.


و امسال به دلیل سرمای اول فصل در اردیبهشت ماه، برداشت برگ سبز چای از باغات با کمی تاخیر انجام شد و پیش‌بینی می‌کنیم در چین‌های بعدی این تاخیر در برداشت، جبران شود.


رییس سازمان چای کشور یادآور شد: چپن سوم حدود 10 تا 15 روز دیگر در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود و یک چین هم در پاییز خواهیم داشت.


 احیای 1700 هکتار از باغات چای


وی، درباره توسعه باغات چای اظهار کرد: ظرف دو سال اخیر با اقدامات اصلاحی و حمایت‌های صورت گرفته نزدیک به 1700 هکتار از باغات چای احیا و به چرخه تولید بازگشته است.


جهانساز با بیان این که 62 میلیارد تومان تسهیلات مستقیم از صندوق تخصصی چای به کشاورزان در سال گذشته با سود 4 درصد پرداخت شد، خاطر نشان کرد: این تسهیلات هم در قالب سرمایه در گردش و هم در قالب سرمایه‌ای برای بیمه باغات، بیمه عمر چایکاران و تامین نهاده‌ها پرداخت شد.


رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: در سال گذشته از محل تسهیلات بانکی نیز نزدیک به 38 میلیارد تومان به چایکاران و کارخانه‌های فرآوری پرداخت شد و چایکاران این تسهیلات را با سود 4 درصد و کارخانه‌های فرآوری چای با سود 15 درصد از بانک‌های کشاورزی، مهر و توسعه تعاون دریافت کردند.




وزارت جهاد کشاورزی