برداشت خرما در استان‌ های زودرس آغاز شد

  • 1403/05/17
  • 118 بازدید

رئیس انجمن خرما گفت: با توجه به گرمای هوا، برداشت خرما در استان‌های زودرس نسبت به سنوات گذشته زودتر آغاز شده است.

محسن رشیدفرخی رئیس انجمن خرما بیان کرد: برداشت خرما از ۱۵ مرداد در استان‌های زودرس از جمله جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و بوشهر آغاز شده است.


وی، با بیان اینکه برداشت عمده از اول شهریور آغاز می‌شود، اذعان داشت: بعد از برداشت، خرما ۲ هفته باید در سردخانه نگهداری شود، براین اساس خرمای جدید از اوایل شهریور در بازار عرضه می‌شود.


رشیدفرخی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا شاهد ریزش خرما و نارس بودن هستیم، اما از الان نمی‌توان درصدی اعلام کرد که چقدر محصول را از دست دادیم. اما به هرحال امیدواریم میزان آن در حدی نباشد که با کمبود در بازار روبرو شویم.


در سنوات گذشته تغییرات اقلیمی در بازار اثر گذاشت، اما در پایان فصل دیدیم مشکل چندانی نداشتیم، امسال هم امیدواریم تولید در بحث بازار داخل، صادرات و صنایع  جوابگو باشد.


پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما برای امسال


مقام مسئول، درباره آخرین وضعیت تولید خرما اظهار کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال متوسط تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد، اما قیمت از اواسط شهریور معلوم می‌شود و آنچه در خصوص قیمت مشخص است، جهش قیمت در حد تورم نداشتیم و نخواهیم داشت.


رشیدفرخی درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: میزان صادرات خرما در پایان فصل معلوم می‌شود، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که اعمال ممنوعیت در زمان پیک صادرات باعث نااعتمادی بازار‌های خارجی می‌شود و بر کاهش صادرات اثر می‌گذارد و میزان کاهش صادرات رقمی خواهد بود که در سردخانه‌ها باقی می‌ماند.


او با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در کشور مصرف و ۳۰ درصد صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر می‌شود. هر چند به سهولت، امکان ارزآوری تا ۵۰۰ میلیون دلار با حمایت دستگاه‌های دولتی وجود دارد.


رئیس انجمن خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما و سومین صادرکننده هستیم، یادآور شد: برای افزایش صادرات و ارزآوری به دنبال توسعه سطح زیرکشت نیستیم، بلکه در بحث بسته‌بندی، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش بهره باید کار شود و به هیچ عنوان توسعه سطح زیرکشت راهکار مناسبی نیست. گفتنی است که کشور‌های مصر و تونس به رغم آنکه هفتمین تولیدکننده هستند، اما در بحث صادرات و ارزآوری از ما به سبب تخصیص یارانه از سوی دولت‌هایشان جلوتر هستند.




باشگاه خبرنگاران جوان