تولید مرغ اجداد ۴۰ درصد افزایش یافت

  • 1403/06/06
  • 79 بازدید

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۴۰ درصدی تولید مرغ اجداد خبر داد و آذر ماه سال جاری را زمان رفع نیاز کشور به تخم‌ مرغ نطفه‌دار اعلام کرد.

محمد ابراهیم حسن‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در جلسه تنظیم بازار مرغ، جوجه‌ریزی و تأمین نهاده‌های مصرفی (کنجاله سویا) بیان کرد: بخش دامداری در توسعه روستاها و به موازات آن توسعه کشور نقش به‌سزایی دارد.


مقام مسئول، با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه روستایی و تأثیر آن بر زندگی روستاییان عنوان کرد: آسیب طرح‌های توسعه‌ای در چند دهه اخیر، به بخش دام روستایی باعث آسیب به اشتغال روستایی، ایجاد حاشیه‌نشینی و به موازات آن آسیب به جوامع شهری می‌شود. و آسیب‌های زنجیره‌ای همچون آمایش سرزمین، استفاده از مراتع، محیط زیست و اشتغال از پیامدهای طرح‌های توسعه روستایی است.


وی اذعان داشت: مرغ اجداد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است و با بازسازی انجام شده از آذر ماه نیاز کشور نسبت به جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار رفع خواهد شد.


معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۲۱ درصدی گله‌های مادر افزود: همچنین تولید مرغ در واحدهای گوشتی ۲۴ درصد و تولید گوشت ۴۲ درصد رشد داشته است.


وی در رابطه با تولید تخم‌مرغ اظهارکرد: وضعیت تولید تخم مرغ در شرایط عادی است و مشکلی در تولید نداریم و صادرات تخم‌مرغ از ۱۴۰ هزار تن در سال گذشته، امسال به ۱۶۰ هزار تن برسد.


حسن‌نژاد با بیان این که بازار و صنعت تولید مرغ به ثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: ثبات در قیمت و تولید باعث ترغیب تولیدکنندگان به جوجه‌ریزی و تولید شده است. و هدفگذاری کرده‌ایم که در ۶ ماهه اول سال ۲۱ هزار تن گوشت مازاد مرغ را صادر کنیم که تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن صادرات انجام شده است و تسلط بر بازار وجود دارد.


 معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تولید گوشت در ایران تصریح کرد: برای تولید ارزان باید سیستم گله‌داری و دامداری سنتی را در کشور داشته باشیم. سال گذشته بیش از یک میلیون تن نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران قرار گرفت تا دام مولد به کشتارگاه ارسال نشود.


و مجلس در قانون بودجه ردیف بودجه‌ای با عنوان گوشت قرمز لحاظ کرده است که درآمدهای مربوط به یک درصد از نهاده‌ها به این بخش واریز و در زمینه دامداری روستایی و پرورش دام هزینه می‌شود.




خبرگزاری مهر