برداشت نوبرانه طلای سرخ آغاز شد

  • 1403/07/15
  • 68 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران از آغاز برداشت زعفران خبر داد و گفت: زعفران نوبرانه طی روز‌های آتی وارد بازار می‌شود.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران، از آغاز برداشت زعفران نوبرانه خبر داد و تصریح کرد: در ابتدای آبان به پیک برداشت زعفران می‌رسیم و این روند کماکان تا ۲۰ آذرماه ادامه دارد.


مقام مسئول، با بیان اینکه زعفران نوبرانه از ۲۵ مهر وارد بازار می‌شود، اذعان داشت: برآورد‌ها حاکی از آن است که قیمت زعفران با ورود محصول نو تفاوتی نداشته باشد.


وی، قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته را ۶۴ تا ۶۵ میلیون تومان، زعفران پوشال را ۸۵ تا ۸۶ میلیون تومان، زعفران سرگل ۸۸ تا ۹۰ میلیون و زعفران نگین را ۹۰ تا ۹۸ میلیون تومان اعلام کرد.


میری، خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه امسال انبار‌های تعاون روستایی و بورس کالا خالی است و از طرفی کشاورزان با مدیریت به موقع محصول را وارد بازار می‌کنند، قیمت تغییر چندانی نخواهد داشت و در صورت روند کاهشی قیمت نیاز است که به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، خرید حمایتی انجام شود.


نایب رئیس شورای ملی زعفران، با بیان اینکه اظهار نظر دقیقی راجع به تولید زعفران نمی‌توان داشت، یادآور شد: اگرچه کارشناسان و نمایندگان مجلس اذعان می‌کنند که تولید زعفران نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دارد، اما بنده معتقدم گیاه زعفران زیر زمین است و تا پایان برداشت نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.


وی، با اشاره به روند کاهشی صادرات زعفران نسبت به سال قبل عنوان کرد: بنابر آمار سال گذشته ۲۲۳ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که پیش‌بینی می‌شود امسال با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، صادرات به همین رقم برسد.


نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: در سنوات گذشته رکورد صادرات ۳۲۵ تن زعفران به بازار‌های هدف را داشتیم و کاهش صادرات بدان معنا نیست که خریداران زعفران کاهش یافته است، بلکه مابه التفاوت آن به بازار‌های هدف قاچاق می‌شود که با رفع موانع، این میزان به صادرات رسمی کشور افزوده می‌شود.




باشگاه خبرنگاران جوان