دستور کار تولید ۲ میلیون تن فرآورده گوشتی درکشور

  • 1394/11/14
  • 1000 بازدید

عضو کانون انجمن‌ های صنایع غذایی با اشاره به تولید ۵۰۰هزار تنی فرآورده های گوشتی بر اساس آمار بانک مرکزی، گفت: تولید دو میلیون تن فرآورده های گوشتی تا پایان برنامه ششم در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید افلاکی گفت: کمیت مناسب، کیفیت قابل قبول براساس استاامیت مناسب و کیفیت قابل قبول براساس استانداردهای جهانی همچنین قیمت و عرضه مناسب در کشور چهار عنصری است که برای توسعه صادرات محصولات پروتئینی در بازارهای جهانی مدنظر قرار داده شده است.

عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: در سال ۹۱ رقم تولید انواع فرآورده‌های گوشتی براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ۵۰۰ هزارتن بوده اما مصرف سرانه داخلی کشور در مقابل این میزان تولید بسیار پایین بوده است؛ بر این اساس قرار است در برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت نسبی ما در تولید فرآورده‌های گوشتی مدنظر قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه صورت گیرد نه تنها تولیدات ما به یک میلیون تن خواهد رسید بلکه به شرط ثبات تا پایان ۵ سال برنامه توسعه ششم به ۲ میلیون تن نیز افزایش پیدا خواهد کرد، این در حالی است که فرآورده‌های گوشتی ۱۶.۶ درصد از ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص داده و امکانات سرمایه‌گذاری پس از پایان تقریبی تحریم‌ها خط جدیدی را در مقابل صنایع کشور به‌خصوص بخش فرآورده‌های گوشتی فراهم کرده است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با تاکید بر اینکه مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی در کشور پایین است، گفت: به شرط ثبات در کشور تا پایان ۵ ساله برنامه‌ ششم توسعه تولید این محصولات به ۲ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد، البته طی ۹۰ سال گذشته تغییر و تحولات متعددی در صنایع گوشتی ایران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در ابتدا شرکت‌های گوشتی کشور کمتر از ۱۲ واحد تولیدی بود، عنوان کرد: در دوره جنگ تحمیلی این تعداد به ۲۶ شرکت رسید و اکنون ۱۷۰ شرکت تولیدی انواع فرآورده‌های پروتئینی در ایران در حال فعالیت هستند؛ اما در عین حال، محصولات پروتئینی ایران از نظر کمیت و کیفیت در آسیا و شمال آفریقا رتبه یک را دارند.

افلاکی گفت: تامین فرآورده‌های گوشتی در ایران صرفا برای صادرات به کشورهای منطقه نیست بلکه برنامه‌ریزی به صورتی است که بتوانیم مجموعه‌ای از کشورها را تحت‌پوشش خود قرار دهیم.



خبرگزاری مهر