واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام به کشور

  • 1395/02/15
  • 940 بازدید

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: بر اساس تقاضای کارخانجات قند و شکر مقرر شده تا برای تأمین بخشی از نیاز کشور به شکر 500 هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به کارخانجات پرداخت شود.

بهمن دانایی، با اشاره به مجوز واردات 500 هزار تن شکر خام،‌گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از موجودی شکر در انبارهای کارخانه‌ها تا اول اردیبهشت ماه امسال 671 هزار تن شکر موجود است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، افزود: تا اواسط اردیبهشت ماه هم حدود 130 هزار تن شکر سفید از محل تولید چغندر پاییزه و نیشکر به موجودی انبارهای شکر اضافه می‌شود و در مجموع موجودی شکر کشور به 800 هزار تن می‌رسد.

دانایی اظهار داشت:‌ ناگفته نماند که 160 هزار تن از این شکر به عنوان ذخیره استراتژیک متعلق به شرکت بازرگانی دولتی است.

وی گفت: تا چند سال قبل مصرف ماهانه شکر در کشور حدود 180 هزار تن بود که این مقدار به 160 هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه مصرف شکر سفید در کشور به کمتر از 2 میلیون تن رسیده است،‌ گفت:‌ این در حالی است که تا دو سال گذشته مصرف سالانه شکر در کشور 2 میلیون و 200 هزار تن بود،بنابراین با توجه به موجودی شکر نیاز مصرفی کشور تا پایان تیرماه تأمین است.

دانایی با اشاره به آغاز برداشت چغندر از نیمه دوم سال تصریح کرد: بنابراین برای تأمین شکر مورد نیاز مرداد و شهریور امسال بنا به درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر مقرر شده تا 500 هزار تن شکر خام وارد شود و مقدمات خرید و ورود آن فراهم شده است.

دانایی بیان داشت:‌ با این اقدام کارخانجات به صورت مستقیم برای واردات شکر زیر نظر انجمن اقدام می‌کنند و در نهایت هم سود تولید و فروش آن به عاید کارخانجات می‌شود.

وی افزود: تولید شکر از مرز 1.5 میلیون تن گذشته است و این میزان تولید در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: امیدواریم مطالبات کشاورزان تا پایان خرداد به آنها پرداخت شود.



خبرگزاری فارس