کیوی ایران چشم نیوزیلندی ها را گرفت/ شرکت های بزرگ نیوزیلندی برای سرمایه گذاری مشترک درایران

  • 1395/05/06
  • 936 بازدید

زمینه‌های گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و نیوزیلند در دیدار مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با سفیر سفارت نیوزیلند در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این نشست، با بیان این که سیاست اصولی وزیر جهاد کشاورزی در روابط خارجی بر توسعه صادرات بخش کشاورزی است، گفت: در این راستا تفاهم‌هایی در رابطه با تبادل تکنولوژی و تجارب برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی و تشویق و ترویج ایجاد شرکت‌های مشترک و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی با کشورهای مختلف از جمله نیوزیلند صورت گرفته است .

وی افزود: توسعه صادرات محصول کیوی به نیوزیلند مورد بررسی قرار گرفت که در این راستا یکی از مهمترین شرکت‌های نیوزیلندی ظرف دو ماه آینده برای افزایش زمینه‌‌های همکاری و سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک و تبادل تجارب و توسعه صادرات محصول کیوی به ایران سفر می‌کند.

این مسوول تصریح کرد: همچنین برای تجاری‌سازی و صادرات متقابل در زمینه محصولاتی همچون پسته، زعفران، خشکبار و کشمش که ایران در آن مزیت نسبی دارد، اقداماتی در حال اجراست. بنابراین مقرر شد رایزنان تجاری نیوزیلند در ایران، فعالیت خود را برای افزایش همکاری‌های مشترک آغاز کرده و به حل و فصل موانع قرنطینه‌ای و دیگر مسایل پیش رو بپردازند.

فتحی به همکاری در خصوص بهداشت دامی و نباتی به خصوص خدمات قرنطینه‌ای نباتی با کشور نیوزیلند اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی نیوزیلند در زمینه خدمات قرنطینه نباتی، کشورمان در این زمینه تمایل به همکاری مشترک دارد.


مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مقدمات سفر هیاتی به همراه وزیر تجارت کشور نیوزیلند و تعدادی از شرکت‌های مهم این کشور در بخش کشاورزی به کشورمان در اواخر مهر ماه فراهم شده است، گفت: همچنین فعالان بخش کشاورزی این کشور، در نمایشگاه دام و طیور و نخستین نمایشگاه صنایع لبنی که قرار است در ایران برگزار شود، حضور خواهند یافت.

فتحی با اشاره به آمار مبادلات کشاورزی بین دو کشور در سال ۹۴ گفت: کل تناژ صادرات ایران به نیوزیلند در سال ۹۴ حدود یک هزار و ۸۵۰ تن به ارزش ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار است که حدود یک هزار و ۷۰۰ تن به ارزش ۲ میلیون و ۲۵۰ دلار مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: این میزان صادرات شامل حدود ۵۰ قلم محصول کشاورزی از جمله محصولاتی همچون پسته، خرما، کشمش، زعفران، برنج، پنیر، خیار، سبزیجات خشک، عرقیات سنتی و ... است.

فتحی یادآور شد: با توجه به آمار صادرات محصولات کشاورزی ایران به نیوزیلند، پتانسیل صادرات بسیار خوبی در کشاورزی کشورمان وجود دارد و برای افزایش حجم صادرات به این کشور باید زیرساخت‌های بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم تنوع و ارزش دلاری محصولات کشاورزی را نیز افزایش دهیم.



خبرگزاری ایانا