رشد ۶۵درصدی تولید برگ سبزچای / پرداخت ۱۴۷میلیارد تومان مطالبات کشاورزان

  • 1395/07/23
  • 855 بازدید

رئیس سازمان چای کشور از افزایش حدود ۶۵ درصدی تولید برگ سبز خبر داد و گفت: از حدود ۲۲۵ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان تاکنون ۱۴۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

محمدولی روزبهان در گفتگو با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای معمولا تا اواخر مهرماه ادامه دارد و ما هنوز پایان فصل برداشت را اعلام نکرده‌ایم، اظهارداشت: البته این امر بستگی به شرایط جوی و برگ‌های موجود دارد اما معمولا تا پایان مهرماه برداشت ادامه پیدا می‌کند.

وی میزان برگ سبز خریداری شده از کشاورزان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون حدود ۱۳۶ هزارتن برگ سبزچای از کشاورزان خریداری شده که حدود ۴۰ درصد آن درجه یک و باقی درجه دو است.

رئیس سازمان چای کشور ارزش برگ سبز خریداری شده از چایکاران را حدود ۲۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۴۷ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است و ما باقی مطالبات را نیز به تدریج و با دریافت سهم کارخانجات پرداخت خواهیم کرد.

روزبهان با اشاره به اینکه بخشی از مطالبات چایکاران سهم دولت و بخشی سهم کارخانجات است، اضافه کرد: دولت سهم خود را در این زمینه پرداخت کرده اما کارخانجات چندان خوش قولی نکرده‌اند که ما درحال پیگیری این امر هستیم تا بدهی کشاورزان را هرچه زودتر تسویه کنیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه میزان تولید برگ سبز نسبت به سال گذشته، حدود ۶۵ درصد افزایش یافته است، گفت: سال گذشته میزان تولید ۸۷ هزارتن به ارزش ۱۳۶.۵ میلیارد تومان بود.

روزبهان با اشاره به اینکه ما امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام عملیات به زراعی که بخشی از طرح ارتقای بهره وری باغات چای است، اختصاص دادیم، ادامه داد: ما در این راستا به هر کشاورز که هرس کف‌بر انجام می‌دهد ۶ میلیون تومان و هرکشاورزی که هرس کمربر انجام می‌دهد ۳ میلیون تومان وام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر این مبلغ در حساب سازمان چای کشور است، گفت: ما به چایکاران اعلام کردیم از نیمه دوم مهرماه به ادارات چای مراجعه و درخواست خود را در این زمینه ارائه کنند تا بررسی و از طریق خود سازمان این پول به حساب آنان واریز شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه این وام برای چایکاران بدون کارمزد است، درباره نحوه بازپرداخت آن نیز اضافه کرد: دو سال اول این وام استراحت است و ۳ سال بعد نیز از محل برگ سبز چای بدون کارمزد پرداخت می‌شود.

روزبهان ادامه داد: علاوه بر این ما به کارخانجات نیز به منظور بهینه سازی سیستم تولید و تغییر سوخت مصرفی‌شان به گاز که در ارتقای کیفیت تاثیر دارد، وام می‌دهیم که پرداخت این وام نیز از محل همان ۳۰ میلیارد تومان و شرایط آن برای کارخانجات هم مانند باغداران است با این تفاوت که وام آنها ۴ درصد کارمزد دارد.

وی اظهارداشت: همچنین وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ای که پیش بینی کرده قصد دارد برای توسعه، گسترش و ایجاد شبکه‌های آبیاری تحت فشار، ۸۵ درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار باغات چای را به صورت یارانه‌ای پرداخت کند.

روزبهان با اشاره به اینکه درحال حاضر سطح آبیاری تحت فشار در باغات چای کمتر از ۵۰۰ هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال این عدد به ۱۵۰۰ هکتار برسد که به بدین ترتیب در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم حداقل ۵ هزارهکتار سطح آبیاری تحت فشار را در باغات افزایش دهیم.



خبرگزاری تیتر20