ایران ظرفیت تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد

  • 1394/03/20
  • 819 بازدید

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر گفت: بخش کشاورزی دچار بحران مدیریت منابع آب است و در درصورتی که از توانمندی‌های موجود مدیریت شده استفاده شود توان تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی وجود دارد.

به گزراش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، مجتبی نوروزی در "اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران" با تاکید بر نقش کشاورزی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی ، افزود: بر اساس آمار مرکز آمار ایران ، این بخش با داشتن ضریب خود کفایی 94 درصدی و داشتن سهم 23 درصد اشتغال کشور دارای موقعیت ممتاز است.

وی خاطر نشان کرد: با در نظر داشتن منابع و عوامل مناسب تولید مانند اراضی مستعد و منابع آبی ، اقلیمی متنوع و تجدیدپذیر مانند جنگل‌ها و مراتع و ذخایر ژنتیکی داخلی ، بخش کشاورزی دارای سهمی14 درصد در تولید ناخالص ملی و 31 درصدی در صادرات غیر نفتی است.

وی با تاکید بر توانمندی‌های بخش کشاورزی ، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم با بهبود بهره وری و مدیریت مناب آب درسطح مزارع می‌توان تولیدات کشاورزی را تا 300 میلیون تن درحوزه های دام ، طیور ، باغی و زراعی و گلخانه ای ارتقاء داد.

نوروزی گفت:اظهار نظر‌هایی که درباره عدم توانایی درخودکفایی برخی محصولات کشاورزی مطرح می شود بر اساس اطلاعات علمی بخش کشاورزی پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه 440 هزار هکتار سبزی و صیفی در کشور کشت می شود گفت: میزان آبی که برای این میزان تولید مصرف می شود 7 میلیارد متر مکعب بوده که اگر این سطح زیر کشت به گلخانه انتقال یابد در فضایی حدود 45 هزار هکتار قابل تولید است.

نوروزی افزود: در این وضعیت حدود 400 هزار هکتار صرفه جویی اراضی و چندین میلیارد متر مکعب معادل ظرفیت 6 سد لتیان در مصرف آب صرفه جویی شده و امکان انتقال آن به سایر بخش ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درکشور بحران مدیریت مصرف آب وجود دارد ، اظهار داشت:برای احداث هرهکتار گلخانه مدرن با به روز ترین تجهیزات روز دنیا نیازمند 2.3 میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم .

نوروزی با اشاره به اینکه 24 شرکت در مجموعه گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر وجود دارند اظهار داشت: در بخش مرغ مادر سالانه 80 میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که این رقم نسبت به تولید سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور حدود 7 درصد بوده و این شرکت هیج گونه انحصاری در بازار ندارد.

نوروزی تاکید کرد: شرکت تولید مرغ اجداد زربال با نژاد راس 380 در سال گذشته 90 درصد نیاز مرغ اجداد کشور را با داشتن کیفیت و استقبال مرغداران تأمین کرد.

رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر گفت: شرکت اجداد زربال ، جوجه مرغ مادری را در 450 مزرعه تولید می‌کند ونقش مناسبی در تأمین گوشت مرغ کشور دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر نژاد راس ، نژادهای هوبارد ، آربراکرز ، آرین و کاب در کشور مورد استفاده می شود گفت: نژاد راس 380 در سال گذشته حدود 90 درصد بازار را داشته ، نژاد کاب بین 5 تا 6 درصد ، نژاد هوبارد 2 تا 3 درصد و یک درصد باقی‌مانده بین نژادهای آربراکرز و تقسیم شده اما سهم نژاد آرین تقریبا صفر است.



تسنیم