تمهیدات لازم برای تامین کالا و نظارت بر بازار شب عید اتخاذ شود

  • 1400/11/05
  • 503 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید قرار داریم از هم اکنون تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای تامین کالا و تنظیم بازار کالاهای اساسی صورت گیرد.

سیدجواد ساداتی،  وزیر جهاد کشاورزی، در نشست سراسری قرارگاه تأمین امنیت غذایی کشور که به صورت وبینار با استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: توزیع هدفمند یارانه‌ها و کارآمد سازی نظام یارانه‌ای در بخش کشاورزی باید با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی به نحو مطلوب اجرا شود.

وی تصریح کرد: رصد و پایش منظم و روزانه سفره غذایی مردم ضروری است و با استمرار این فعالیت‌ها بازار نیز کنترل می‌شود، چرا که در طی ۵ ماه گذشته کمترین میزان تورم در کالاهای اساسی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مردم را شاهد بودیم.

ساداتی نژاد با اشاره به ظرفیت بسیج در همراهی دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر بازار، افزود: در استان آذربایجان غربی تاکنون تعداد ۵۰۷۴ مورد بازرسی توسط اکیپ‌های نظارت و بازرسی قرارگاه تأمین امنیت غذایی انجام و تعداد ۱۶۴ مورد پرونده تعزیراتی در طی بازرسی‌های اعضای قرارگاه امنیت غذایی تشکیل و به مراجع قضائی ارجاع شده است که شایسته تقدیر است و مشارکت نیروهای بسیج نیز در این بازرسی‌ها یکی از موفقیت‌های حاصل در این زمینه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بحث نانوایی‌ها اخیراً به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است که نیاز است دوره آموزشی برای بازرسین برگزار شود تا با یک رهیافت نظارتی منظم نحوه نظارت به صورت منسجم و هدفمند بر فعالیت کارخانجات آرد و نانوایی‌ها در سطح کشور اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: تمهیدات لازم با بانک مرکزی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی انجام گرفته است و اختیارت لازم به استان‌ها در این زمینه تفویض خواهد شد.

ضرورت اصلاح فرایندهای توزیع جهت تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: اصلاح فرایندهای توزیع جهت تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار استان ضروری است.

نادر صادقی اظهار کرد: هدف و سیاست اصلی این قرارگاه حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است و باید حلقه آن با تجربیات سال‌های گذشته در توزیع هدفمندی یارانه‌ها کامل شود و با آسیب شناسی وارد مرحله اصلاح یارانه‌ها و فرایند تخصیص ارز ترجیحی شویم.

وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته علی رغم تأمین صد درصد نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی، شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار، عدم تعیین قیمت تمام شده محصول و فرایند نامطلوب در عرضه بودیم. که این تجربه بیانگر ان است که اگر بخواهیم نظارت درستی بر قیمت تمام شده محصول داشته باشیم باید متغیرهای بهای تمام شده را احصا و کنترل شده نسبت به عرضه محصول اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: تعیین متغیرهای تمام شده در برخی محصولات انجام گرفته است و باید برای تمامی محصولات به صورت فراگیر اجرایی شود.

صادقی خاطر نشان کرد: کمبود سرمایه در گردش برای تأمین نهاده‌ها و مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز از جمله موضوعاتی است که باید تمهیداتی برای این امر و افزایش ظرفیت و سرمایه بانک‌ها برای اعطای تسهیلات در این زمینه اتخاذ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اصلاح فرایندهای قیمت نان و گندم نیز باید بررسی و اجرایی شود افزود: با توجه به اینکه تعیین قیمت نان به استان‌ها تفویض شده است، نیاز است آزمایشات اولیه به طور مثال در زمان واردات گندم در مبدا توزیع انجام بگیرد که این امر بعد از ارسال به استان‌ها زمانبر هست و باعث اختلال در عرضه به موقع محصول استراتژیک گندم در سطح بازارمی شود.



خبرگزاری مهر