تسریع زمینه صادرات ۲۸۰ هزارتن سیب آذربایجان غربی

  • 1400/11/27
  • 537 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر تسریع ورفع موانع صادراتی ۲۸۰ هزار تن سیب باقیمانده در سردخانه های استان تاکید کرد.

اکبر کرامتی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با محوریت سیب و با حضور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ۱۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ۱۳۰ هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

کرامتی اظهار کرد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن بود که حدود ۸۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها ذخیره سازی و ۳۵۰ هزار تن به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد.

وی با اشاره به خرید تضمینی سیب صنعتی طی سال جاری گفت: امسال برای اولین بار ۴۲ هزار تن سیب توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی در راستای حمایت از باغداران خریداری شد و مابقی محصول نیز جهت مصارف تازه خوری مردم به بازارهای داخل و خارج از استان عرضه شد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اندک زمان باقیمانده و مدت زمان برداشت محصول، به جهت جلوگیری از کاهش کیفیت محصول باید در زمینه رفع موانع صادرات و تسهیل در شرایط صادرات تلاش شود.

کرامتی اضافه کرد: امسال با توجه به رشد میزان صادرات سیب استان در مقایسه با سال گذشته، تحولات اخیر صورت گرفته در کشورهای منطقه و همسایه که باعث بروز مشکلاتی در روند صادرات سیب درختی استان شده است، لازم است در فرصت باقیمانده از سال و با توجه به فساد پذیری محصول ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان، در صادرات تسریع و تسهیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به موانع پیش رو در صادرات و فعالیت‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از مشکلات اساسی نبود زیر ساخت‌های لازم از جمله بانک و صرافی‌های معتبر جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات از خارج به داخل است.

وی ادامه داد: همچنین نبود و یا ضعیف بودن رایزنی‌های بازرگانی با کشورهای همسایه، و عدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه‌های تجاری ایران و اوراسیا و کشورهای هدف جهت بهره مندی تجار، کم شدن رفت وآمد های تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با همسایگان و اطلاع رسانی به موقع پروتکل‌های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم این موانع است.

کرامتی قدیمی و پایه بذری بودن باغات سیب استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۷۰ هزار هکتار سطح باغات سیب استان است که از این میزان ۶۱ هزار هکتار بارور هستند اما بیشتر باغات سیب استان قدیمی و پایه بذری بوده این امر موجب افزایش ریزش محصول و کاهش کیفیت می‌شود که باید چاره اندیشی شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به فعالیت ۴۷۵ سردخانه با ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی خبر داد و گفت: در بخش سردخانه‌ها نیز بیشتر سردخانه‌های استان دارای تجهیزات فرسوده هستند.

وی خواستار صدور مجوز ایجاد سردخانه‌های کنترل اتمسفر توسط وزیر جهاد کشاورزی شد و گفت: همچنین صدور برخی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها سالانه موجب بروز برخی موانع صادراتی می‌شود که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.

کرامتی با اشاره به مشکلات بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر افزود: در حال حاضر ۳۹ واحد سورت و بسته بندی در استان یا به اتمام رسیده یا در حال اتمام است که با این روند در سال‌های آتی مشکلات این بخش برطرف می‌شود.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۶.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی با بیش از ۸۵۰ هزار هکتار سطح کشت محصولات کشاورزی از قطب‌های مهم این بخش در کشور به شمار می‌رود.

این استان در زمینه تولید عسل، سیب، چغندرقند و نیز پرورش زنبور عسل رتبه اول را به خود اختصاص داده و در بخش علوفه نیز رتبه دوم، حبوبات رتبه ۴ را داراست.در حال حاضر ۲۰۵ هزار خانوار بهره بردار در بخش کشاورزی آذربایجان غربی فعالیت دارند.



خبرگزاری مهر