۳۰ درصد کیوی مازندران در سردخانه‌ها رسوب کرد

  • 1401/02/11
  • 436 بازدید

مدیرعامل شرکت تعاونی سردخانه‌داران غرب مازندران گفت: حدود ۵۰ هزار تن کیوی تولیدی این منطقه به خاطر عدم صادرات در سردخانه‌ها رسوب کرده است و بیم فاسد شدن آنها وجود دارد.

ایرج سرایی مدیرعامل شرکت تعاونی سردخانه‌داران غرب مازندران بیان کرد: هر سال به طور میانگین ۱۷۰ هزار تن کیوی در این منطقه تولید می شود که بیشتر از نیمی از آن حداکثر تا پایان اسفند صادر و فروردین ماه سردخانه ها خالی می شد ولی امسال در حالی که وارد اردیبهشت ماه شده ایم، سردخانه ها مملو از کیوی است.

وی مهم ترین دلیل رسوب این میزان کیوی را اختلال در صادرات این محصول پس از بحران ناشی از صدور کیوی ناسالم به هند در پاییز سال گذشته از یک سو و بروز جنگ اوکراین و نا متعادل شدن وضعیت بازار روسیه برشمرد و اظهار داشت: در بعضی از سال ها مانند سال ۱۳۹۷ و پیش از شیوع کرونا دستکم ۹۰ هزار تن کیوی از مازندران به کشور هند صادر می شد ولی متاسفانه سال گذشته اندک کیوی ناسالم صادر شده به هندوستان از استان گیلان سبب شد تا این بازار با ارزش نسبت به محصول تولیدی ما بی اعتماد شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی سردخانه داران غرب مازندران  افزود : هر سال تجار گیلان به علت کمبود فضاهای سردخانه ای حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کیوی تولیدی آن استان را برای نگهداری به سردخانه های مازندران مناطق می آورند و متاسفانه پارسال تعدادی از محموله های کیوی دارای شپشک آن استان از مقصد مازندران به هندوستان صادر شد و با وجود برگشت خوردن دوباره توسط تجار سودجو به امارات ارسال گردید و از آنجا دوباره به هند صادر شد و همین موضوع سبب بدبینی هندی ها به کیوی ایران شد.

وی جنگ میان اوکراین و روسیه را هم به زیان صادرات کیوی مازندران دانست و توضیح داد: این اتفاق هم  باعث شد تا  دیگر روسیه استقبال چندانی از کیوی ایران نداشته باشد در حالی که کشور روسیه از  سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خریدار کیوی ایران بود.

سرایی اذعان کرد: آنچه اطلاع دارم این است که ارزش روبل روسیه پائین آمده و تجار به جای ارز ناگزیرند چوب از روسیه دریافت کنند تا بتوانند در فرصت مناسب آن را به پول تبدیل کنند و به همین دلیل هم تمایلی به صادرات به این شکل وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه سردخانه داران با اعلام این که قرارداد با سردخانه داران از ابتدای آبان تا پایان فروردین ماه بسته می شود، گفت که تجار و باغداران طی این ۶ ماه بابت نگهداری هر کیلو کیوی حدود هزار تومان پرداخت می کنند و طی نشستی که با اعضای این شرکت تعاونی در ماه پیش داشتیم  تصمیم بر آن گرفته شد در ماه اردیبهشت در این خصوص وجهی از تجار و باغداران گرفته نشود چرا که آنان به اندازه کافی ضرر و زیان کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با رایزنی های صورت گرفته با روسیه ، ترکیه و  عراق در روزهای اخیر ، بخشی از کیوی باقی مانده در سردخانه های مازندران صادر شود.



خبرگزاری ایرنا