۱۰۷۸ تن عسل در زنبورستان‌های استان قزوین تولید شد

  • 1401/09/12
  • 266 بازدید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال ۱۰۷۸ تن عسل در زنبورستان‌های این استان تولید شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.

 یوسف جلوخانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، با اعلام اینکه امسال نیز همزمان با سراسرکشور طرح سرشماری زنبورستان‌ها در این استان نیز اجرا شده تصریح کرد: بر اساس این سرشماری در زنبورستان‌های استان قزوین  ۱۴۷ هزار  کلنی مدرن وجود دارد.


وی افزود: بر اساس این طرح؛ در حال حاضر یک هزار ۸۳۲ زنبورستان در استان وجود دارد که  ۴۵۶ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند. و همچنین امسال ۳۳۰ کیلوگرم ژل رویال، ۴۶  تن موم،  ۷۷۰۰ کیلوگرم  گرده گل و ۱۲۸۵  کیلوگرم بره موم در این زنبورستان‌ها تولید شده است.


مقام مسئول بیان کرد: به منظور افزایش درآمد زنبور داران این معاونت توجه ویژه ای به سایر تولیدات زنبور ژل و گرده نیز در مرحله اجرا دارد و با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه زنبورداران، افزایش تولیدات این گونه محصولات را در کنار عسل در استان در برنامه دارد.


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص اقدامات حمایتی از زنبورداران استان گفت: با هماهنگی تعاونی زنبورداران، شکر مورد نیاز زنبورداران با نرخ دولتی توزیع و به تعدادی از متقاضیان، تسهیلات با سود مناسب پرداخت شده است.


جلو خانی عنوان کرد: استان قزوین به دلیل دارابودن مراتع غنی و اراضی زراعی و باغی مستعد زنبورداری هرساله پذیرای زنبورداران مهاجر از سایر استانهای کشور نیز می باشد. بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۶ زنبوردار مهاجر از استانهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه ، البرز، تهران، زنجان، گیلان، مازندران و خراسان رضوی در مراتع و مزارع استان مستقر شده اند که امسال توسط این زنبورداران مهاجر ۱۵۷ تن عسل تولید شده است.


 




خبرگزاری ایانا